Forskning Samverkan

Almedalsveckan – alltid lika lärorik

Det verkar som om man aldrig tröttnar på Almedalen. Det måste vara Sveriges bästa mötesplats för utbyten av idéer, engagemang och kunskap. Som vanligt erbjuds det många lärorika seminarier. Humtanks seminarium om arbetslivsanknytning av humanistisk utbildning är bara ett exempel.

Humtank är en tankesmedja för forskning och utbildning inom humaniora och utgångspunkten för måndagens seminarium var en ny rapport om hur humanistiska utbildningar förbereder sina studenter för arbetslivet. Det här är ett område där jag ser utvecklingsmöjligheter för Malmö universitet som har nära samverkan med många olika samhällsaktörer.

Almedalsveckan är också ett bra ställe för att nätverka. Efter seminariet stötte jag ihop med en kollega från min tid vid Karolinska institutet. Martin Ingvar ville ta en hälsosam promenad genom Visby. ”Walk and talk”-möten är nog något vi som rektorer borde satsa på då vi sitter i så många möten och stillasittande är som vi alla vet inte särskilt bra för hälsan.

En annan lärorik programpunkt handlade om hur vi kan mäta effekten av social innovation, vilket var ett mycket välbesökt seminarium som arrangerades av Mötesplats Social Innovation. MSI vid Malmö universitet är den samlande nationella kunskapsnoden för social innovation och socialt entreprenörskap.

En lärdom jag tar med mig är att det är viktigt att forskningsförankra effektmåtten, det vill säga att ta vara på forskningen inom respektive innovationsområde. Det här är något jag kommer att ta fasta på när vi ska vidareutveckla universitetets engagemang i MSI, som också hade ett mycket välbesökt och superengagerat mingel i Öresundshuset.

Det kanske viktigaste seminariet hittills handlade om hur öppna vetenskapliga processer kan öka forskningens kvalitet. Seminariet Öppen vetenskap – behövs det? belyste öppen vetenskap på ett mycket initierat sätt. En fråga som togs upp var vikten av att forskare skapar datahanteringsplaner redan vid projektstart. I planen finns uppgifter om hur datamaterialet ska hanteras under forskningsprojektet och vad som sker med materialet när arbetet är avslutat. I Formas nästa öppna utlysning kommer det att krävas att forskarna skriver datahanteringsplaner så nu är det bara att hänga med på denna resa.

I kväll arrangerar Malmö universitet och Lunds universitet Science slam – vetenskap i snabbformat. Mellan klockan 17.30 och 19.00 får sex forskare från de två lärosätena fem minuter på sig att presentera sin forskning på ett underhållande sätt. Publiken är jury och röstar fram den forskare som lyckas engagera mest med sin presentation så nu hoppas vi på stark uppslutning, trots tuff konkurrens från fotbolls-VM där Sverige ställs mot Schweiz. I år är det Malmös tur att vinna!