Kategorier
akademiska värden Demokrati Hat, hot och våld

Hur kan vi motverka hat, hot och våld?

Pandemi i större delen av världen, krig i Ukraina och nu en attack med dödlig utgång för två lärare – på deras egen arbetsplats. I vår egen stad Malmö. Trots att vi årstidsmässigt går mot ljusare tider är det i dessa dagar svårt att urskilja en positiv framtidshorisont. Globalt som lokalt.

Måndagens dåd på Malmö Latin – en gymnasieskola som vi på universitetet sedan många år samarbetar med på flera plan – är fasansfullt, obegripligt och drabbar många människor. Jag tänker främst på de kvinnliga lärarna och deras familjer samt lärarkollegorna och eleverna på ”Latin”. Men även på alla andra som är verksamma inom utbildningssektorn i vårt land. Detta inklusive oss själva, vi som arbetar på Malmö universitet.

Våra skolor och lärosäten ska vara fredade zoner i samhället, fria från hat, hot och våld. Vi behöver alla värna om öppenheten och samtidigt skapa en säker miljö för våra elever/studenter och lärare.

Förra veckan samlades alla rektorer och förvaltningschefer vid våra svenska högskolor i Karlstad för att bland annat diskutera forskare och lärares utsatthet för våld, hot och trakasserier. Vi fick bland annat ta del av hur universiteten i Nederländerna har synliggjort det växande problemet genom att ta fram en gemensam ”Dutch universities guide for protecting scientists against threats and harassment”. Under pandemin har hoten mot forskare och lärare ökat mot forskare inom Covid-relaterad forskning och särskilt på nätet och sociala medier.

Hat, hot och våld mot lärare/forskare ger negativa konsekvenser som påverkar deras känsla av säkerhet, arbetstillfredsställelse, produktivitet, välbefinnande och delaktighet i samhällsdebatten.  Rektorerna vid de Nederländska universiteten har tydligt tagit avstånd från alla former av hat, hot och våld mot lärare/forskare och har bland annat enats om standards för att rapportera alla incidenter, rådgivning och genomföra forskning som följer förändring över tid. Vi kan lära oss mycket av de nederländska universitetens förebyggande arbete, såväl inom den svenska skolan som högskolan.  

Även i Sverige pågår en studie om hot och hat mot forskare och lärare vid svenska lärosäten som syftar till att undersöka lärares/forskares utsatthet och vilka konsekvenser den har (David Brax, Nationella sekretariatet för genusforskning, Göteborgs universitet). Preliminära resultat visar att den vanligaste formen av händelse under 2021 var hotfulla e-post, falska anmälningar och hot/påhopp via sociala medier.

Vi vet att psykisk ohälsa bland unga och studenter har ökat under pandemin. Krig och den globala klimatutmaningen skapar osäkerhet inför framtiden och de sociala klyftorna växer i samhället.

Vad kan vi som universitet göra för att bidra till en ljusare mer jämlik och hållbar framtid?

  • Malmö universitet ska välkomna och skapa mötesplatser för våra studenter och blivande studenter som på olika sätt har drabbats av pandemin och bjuda in studenter på flykt från Ukraina.
  • Vi ska fortsätta att utbilda kunniga lärare, sjuksköterskor, socionomer och poliser och andra samhällsbärande professioner som behövs för att motverka och förebygga hat, hot och våld i skolan och vårt samhälle i stort.
  • Vi ska fortsätta vår praktiknära forskning tillsammans med kollegor vid skolor, polis, socialtjänst och hälso- och sjukvård för att kunna arbeta mer förebyggande och motverka de växande sociala klyftorna och skapa ett tryggare samhälle.
  • Våra studenter är framtiden och Malmö universitets kanske viktigaste samhällsansvar är att bidra till en breddad rekrytering till högre utbildning genom att ha ett nära samarbete med förskolor och skolor i Malmö och övriga Skåne.

Tillsammans kan vi göra skillnad!

Av Kerstin Tham

Kerstin Tham är rektor på Malmö universitet och professor i arbetsterapi. Forskningen handlar om aktivitet och delaktighet i vardagen efter stroke utifrån ett rehabiliteringsperspektiv. Hon har handlett ett 15-tal doktorander fram till disputation på Karolinska Institutet och har varit huvudansvarig för ett flertal forskningsprojekt med finansiering från bland annat Vetenskapsrådet, Vårdalstiftelsen och Forte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *