Akademisk frihet akademiska värden Demokrati Internationalisering

Vi står enade med Ukraina i kampen för demokrati

(in English below)

Malmö universitet är grundat på medmänskliga, demokratiska och akademiska värden som har vuxit fram ur idétraditionen om ett öppet samhälle, det fria ordet och det kritiska tänkandet. Universitetets värderingar är grundstenar i ett demokratiskt samhälle och särskilt viktiga i tider av krig och konflikt.

Malmö universitet fördömer Putinregimens agerande och invasionen av Ukraina, som innebär ett övergrepp mot civilbefolkningen och de demokratiska värdena i och utanför Ukraina. Det är oroväckande att se hur universiteten i Ukraina tvingas stänga ner, vilket kommer att få långtgående konsekvenser för såväl studenter under utbildning som pågående forskning.

I den rådande svåra situationen handlar det först och främst om att visa medmänsklighet och stödja varandra, särskilt våra studenter och medarbetare som på olika sätt påverkas. Studenthälsan erbjuder stöd till studenter och förmedlar råd i hur vi i krislägen kan agera för att stärka vår egen hälsa. Vi har också påbörjat dialog om hur vi längre fram kan öppna upp vårt universitet för studenter som tvingats avbryta sina högre studier i Ukraina. Denna fråga behöver diskuteras nationellt. Det är också angeläget att upprätthålla våra relationer med universitet och kollegor i Ukraina för att visa vårt stöd.

Vi har sedan flyktingtillströmningen 2015 samlat goda erfarenheter hur vi kan bistå akademiker som inte kan verka i sitt hemland eller på något sätt är under hot, inte minst genom vårt medlemskap i Scholars at Risk (SAR-Sweden) har vi haft och kommer fortsatt att ta emot utsatta forskare. Här har såväl den internationella akademiska arenan stora möjligheter att kunna bistå liksom vårt regionala nätverk Lärosäten Syd.

Malmö universitet bedriver forskning inom politiska, sociala, kulturella, ekonomiska och andra relationer av betydelse, inom och mellan Ryssland och Kaukasien, samt mellan angränsande stater. Genom vår forskning har vi en expertkunskap som kan bidra i att tolka och analysera den komplexa situationen över tid. Våra forskare har redan varit aktiva i olika mediekanaler och flera aktiviteter planeras för att sprida forskningsbaserad kunskap. (Se även vår kalender)

Den oro vi alla känner för krigets utveckling i Ukraina är förstås påtaglig. Hoppet finns i att Europa och världen kunnat gå samman och agerar med kraftfulla åtgärder. Alla kan vi bidra med något. Även på individnivå, där utgångpunkten är omtanken människa till människa.

Malmö universitet strävar efter att vara ett öppet universitet som understödjer internationella samarbeten med andra universitet i världen. Det känns i rådande situation dock viktigt att förhålla oss mycket kritiska till samarbeten med statliga myndigheter och universitet i Ryssland. Vi vill dock stödja våra kollegor som är utsatta för hot i sina hemländer och kommer därför att fortsätta vårt engagemang i SAR-Sweden.

We stand united with Ukraine in the fight for democracy

Malmö University is founded on humane, democratic and academic values grounded in the ideas of an open society, freedom of speech, and critical thinking. Our values are the cornerstones of a democratic society, and they are particularly important in times of war and conflict.

We at the University condemn the actions of Putin’s regime and the invasion of Ukraine, which is an attack against the civilian population and democratic values inside and outside Ukraine. It is worrying how universities in Ukraine are being forced to shut down, as this will have far-reaching consequences for students and ongoing research.

In the current difficult situation, we must first and foremost show compassion and support each other, especially our students and staff affected by the situation in different ways. The Student Health Service offers help to students and gives advice on how we can take care of our health in times of crisis. We have also started a dialogue about how we can, in the future, open our doors to students who have been forced to interrupt their higher education in Ukraine. This issue needs to be discussed nationally; we must also show support and maintain our relations with universities and colleagues in Ukraine.

Since the influx of refugees in 2015, we have gathered good experience of assisting academics who are unable to work in their home country or are in some way under threat. We have, and will, continue to receive researchers who are in vulnerable situations, especially through our membership of Scholars at Risk (SAR Sweden). The international academic arena has great potential to help in this regard, as does our regional network, Lärosäten Syd.

The University conducts research on political, social, cultural, economic and other important relations within and between Russia and the Caucasus, as well as between neighbouring states. With our research expertise, we can, over time, contribute to interpretations and analyses of this complex situation. Our researchers have already been active in various media channels, and we are planning to disseminate research-based knowledge in several ways. (See our calendar)

Our shared concern about the development of the war in Ukraine is palpable. The hope lies in the fact that Europe and the world have been able to come together and take strong action. We all have something we can contribute with – even on an individual level, where we can show care to one another.

We strive to be an open university, supporting international collaboration with other universities around the world, but in the current situation, we think it is important to be critical of collaborations with state authorities and universities in Russia. However, we want to support our colleagues under threat in their home countries and will therefore continue our involvement in SAR Sweden.