Hållbarhet Samverkan

“Social Innovation Summit” identifierar framtidsfrågor

Äntligen fredag och sista veckan innan vi, för tredje året i rad, presenterar Mötesplats Social Innovation tillsammans med Malmö stad. Summitten blev en succé från start och hittills i år är det 600 personer som anmält sitt deltagande. Du försitter väl inte chansen för egen del??!!

Ämnet är alltså superintressant och det är många organisationer och individer som törstar efter mer kunskap om området, som vill lyssna och lära om det senaste som händer och inte minst att ta tillfället i akt att utveckla sitt nätverk, diskutera utmanande frågeställningar och knyta nya kontakter.

Många intressanta talare är på plats och så här beskrivs några:
Charles Leadbeater, ”Pionjär som redan 1997 skrev boken ”The Rise of the Social Entrepreneur”, en av de allra första publikationerna om samhällsentreprenörskap”
Marco Palazzi, “Palazzi wrote in 1990 a pamphlet which has proved prescient, predicting the rise of CSR, sustainability, public-private partnerships, ethical/impact investment, social enterprise and other forms of a more ‘integrative’ economy and enterprise”

Per Bolund (Mp), är finansmarknads och konsumentminister samt biträdande finansminister. Han är i grunden biolog och har bland annat varit forskningsassistent i forskningsprojekt kring framtidsbilder av hållbara transporter och hållbar stadsutveckling
Mötesplats Social Innovation (MSI) har från starten 2010 vuxit till att bli en etablerad och erkänd kunskapsnod för social innovation och socialt entreprenörskap.

Det är inte en slump att MSI blev inbjudna av näringsminister Mikael Damberg till ett rundabordssamtal den 6 november för att tillsammans med 13 andra organisationer (alla Stockholmsbaserade, by the way…) diskutera hur regeringen kan stödja och lyfta hinder för att utveckla sociala företag och samhällsentreprenörer. Det är spännande och utvecklande att få äran att hålla i ordförandeskapet för Mötesplats Social Innovation och det är ett område som profilerar Malmö högskolas starka samhällsengagemang.

Tillsammans med MSI besökte jag konferensen SoCap17 i USA tidigare i år där vi också fick möjligheten att besöka Center for Social Innovation på Stanford och tanken slog oss då att ett sådant borde vi också ha på Malmö universitet eller vad säger ni?

Ha en fin helg och hoppas vi ses nästa vecka
Charlotte Ahlgren Moritz
Vicerektor