Akademisk frihet Demokrati Forskning

“Akademisk frihet utmanas av politiskt beslut”

I veckan fattade regeringen beslut om nya styrelser vid universitet och högskolor. De nya styrelserna påbörjar sitt uppdrag 1 maj vilket innebär att beslutet kom mycket sent. I pressmeddelandet informerar minister för högre utbildning och forskning, Mats Persson, att:

”Ledamöterna utses för en kortare period än vanligt mot bakgrund av det säkerhetspolitiska läget och vikten av att sådan kompetens ingår i styrelserna”.

Beslutet innebär att styrelsernas externa ledamöter utses för 17 månader i stället för 36 månader som är i enlighet med det gällande regelverket.

Hur ska vi tolka detta beslut?

Jag är naturligtvis glad över att regeringen har utsett bra externa ledamöter i universitetsstyrelsen. Men, hur ska de nya ledamöterna och ordförande i universitetsstyrelsen hinna sätta sig in i verksamhet och uppdrag och samtidigt ansvara för att rekrytera en ny rektor på 17 månader?

Beslutet är oroväckande och upplevs som respektlöst mot alla inblandade som nomineringspersoner, externa ledamöter, ordförande och ledningarna för universitet och högskolor.

Lärosätenas akademiska frihet och autonomi utmanas genom detta politiska beslut. Jag blir mycket besviken över det då den nuvarande regeringen så tydligt har uttryckt vikten av akademisk frihet. Beslutet innebär en ökad risk för politisk styrning vid tillsättningen av lärosätenas styrelser och man kan ställa sig frågan om det även finns en politisk vilja att öka styrningen vid tillsättningen av nya rektorer?

Hur ska andra länder uppfatta detta beslut? Sverige har länge haft en viktig roll i att värna den akademiska friheten och autonomin som är grundpelare i ett demokratiskt land och som är själva utgångpunkten i Malmö universitets Strategi 2025 liksom det internationella manifestet Magna Charta universitatum som har skrivits under av fler än 900 universitet i världen.

Jag har full förståelse för regeringens behov av att säkerställa att våra universitet och högskolor har kompetens och förståelse för det säkerhetspolitiska läget men det finns många andra sätt att säkerställa en sådan kompetens och det systematiska säkerhetsarbetet vid våra lärosäten.

Förra veckan var Malmö universitet värd för lärosätenas årliga nationella Säkerhetskonferens 2023 då våra säkerhetschefer och deras team utvecklade och delade med sig av sin kunskap och kompetens inom området. Dessa grupperingar utgör en samlad tillgång för universitet och högskolor i Sverige. Regeringen hade också kunnat välja att utbilda de nya styrelserna i det säkerhetspolitiska läget i stället för att öka den politiska styrningen av lärosätenas styrelser och genom detta förminska lärosätenas autonomi och akademiska frihet.

Nästa vecka har rektorerna ett inbokat möte med minister Mats Persson och jag hoppas att vi då kommer att få mer klarhet i vad dagens beslut innebär?

Nästa fredag har den nya universitetsstyrelsen vid Malmö universitet sitt första sammanträde och introduktion av de nya ledamöterna. Jag hoppas att de nya ledamöterna ska känna intresse och glädje av att ingå i vår styrelse trots att deras period blir halverad. Jag ser fram emot att träffa den nya styrelsen som har en mycket viktig roll!

Kerstin Tham, rektor